fbpx
Provoz prodejny v HK

Milí zákazníci,

naši prodejnu můžete navštívit v následujících časech

PO-PÁ 9.00 – 18.00
SO 9.00 – 12.30
NE, SVÁTKY zavřeno

Těšíme se na vás

 

Obuv jako umělecké dílo

24. 11. 2021
Obuv jako umělecké dílo

Nesmírně nás těší spolupráce s mladým nadaným designérem Oldrichem Voytou, kterého známe již od roku 2019, kdy jsme mu pomáhali s jeho klauzurní prací v rámci studia Ateliéru Designu obuvi na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně. Ze zbytkových materiálů v naší čalounické dílně tehdy vznikl podle jeho návrhu a pod jeho vedením prototyp cestovní tašky. Cílem bylo zpracovat odpadový materiál a najít smysluplný účel jeho dalšího využití.

Oldrich nyní pokračuje v doktorských studiích, kde se věnuje implementaci technologií do obuvi. To, že mu to jde velmi dobře, dokazují získaná ocenění. Se svým projektem Zonal Personalized Footwear vyhrál 1. cenu v národním finále vědecké soutěže FameLab. Několik let působil jako vedoucí designér v Pekingu, ve studiu VO5 a v design&technology studiu DeFacto, kde za projekt wearable high-tech protismogové masky získal hlavní ocenění v rámci RedDott Award 2018.

Svou práci pravidelně a úspěšně představuje ve světě i v České republice. Letos na podzim na festivalu designu Milan Design Week měla premiéru jeho kolekce obuvi Ópera. Díky úspěšné prezentaci pod záštitou Českého centra má Oldrich nyní nabídky prezentovat svoji práci ve Vídni, New Yorku, Washingtonu D.C a Londýně.

Oldrich je také absolventem Taneční konzervatoře hl. m. Prahy, díky čemuž strávil několik let na jevištích v divadlech v ČR i v zahraničí. Náměty jeho tvorby jsou zpravidla inspirovány liniemi lidského těla, které vycházejí z biomechaniky pohybu, z níž vychází i design jako takový. Jeho zkušenosti s tancem a divadlem objasňují celkový pohled na jeho návrhy. Velkou pozornost věnuje tomu, aby vizuální krása nezastínila element pohodlí chodidla při nošení. Jako bývalý tanečník si Oldrich uvědomil potřebu pečovat o své nohy.

Kolekce Ópera snoubí umění s krásou, řemeslo s moderní technologií a unikátní estetiku s pohodlím. Příběh této kolekce začal na půdě divadla. V hledišti, i na jevišti. Mezitím, co primárním účelem taneční obuvi je propojení tanečníka s povrchem jeviště, na opačné straně scény hraje hlavní roli estetická krása a honosnost obuvi a kostýmu, reprezentující charakter postavy. Oldrich Voyta se rozhodl spojit tyto prvky dohromady.

Umělecký aspekt obuvní kolekce propojuje diváka i tanečníka, tradici i pokrok. Její vizuální forma byla inspirována interiérem Národního divadla v Praze, charaktery postav baletů či operních představení, na které, jako posluchač konzervatoře chodil, či které jako tanečník ztvárnil. Dekorativní prvky v podobě zlaté krajky či rudého tvídu evokují oponu Vojtěcha Hynajse, modrý brokát zas múzy Františka Ženíška či malby Mikoláše Aleše. Objevují se charaktery postav. Královna noci z Mozartovy Kouzelné flétny, Kyliánova Bella figura, Petipova Šípková Růženka nebo Kitri z baletu Don Quixote.

 

Tato autorská kolekce představuje estetiku romantismu baletních představení, křehkost divadelního espritu, která byla fotograficky zachycena v Národním divadle v Praze. Přesto je tvar boty specificky transformován. Šířka obuvi se zvětšuje v prstové části a podélná klenba se zvedá s biomechanicky vhodnou podporou. Tyto znalosti si návrhář osvojil skrze studium biomechaniky, řemeslné práce s kopytem a jeho tvarováním ale také aktivním zavedením nových technologií do praxe, třeba využití 3D skenování chodidla na Centru výzkumu obouvání při UTB ve Zlíně, kde byl i každý model jednotlivě ručně ušit. Kolekce toto propojuje do jednoho celku.

Jak Oldrich pokračuje:

“Když se podívám na jednotlivé modely, slyším zvuk klapajících podpatků sestupujících po mramorovém schodišti divadelního domu. Krok za krokem v rytmu pizzicata přichází kolekce obuvi Ópera inspirovaná efemérním životem baletu”

 Řemeslo ručně šitých bot na míru se tak snoubí s moderní technologií výroby, jež společně s akcentem na udržitelnost nastavují nový standard obuvnictví nejen v Čechách.

 Pro výrobu této krásné obuvi jsme poskytli textilie i přírodní usně, které jsme díky své velikosti nemohli již dále použít v naší čalounické dílně. Malé odřezky různých materiálů se ale skvěle hodí k zakázkové výrobě. Na vzniklé obuvi tak můžete vidět materiály od světových výrobců potahových materiálů, které mají skvělé užitné vlastnosti. Každý pár tvoří unikátní, solitérní kus, jehož vizuál závisí na získaných materiálech. Splňuje proto také kvalifikaci zero-waste.

Od začátku prosince bude výstava bot k vidění v Praze v Pasáži českého designu. Samotný návrhář také prozradil, že chystá kolekci doplnit o solitérní kabelky a poprvé ji představit ve Vídni, máme se tedy na co těšit.

Design obuvi: Oldrich Voyta 
Fotografie: Mario Bakuš, Alexandre Katsapov; nafoceno v prostorách Národního divadla v Praze za laskavého svolení vedení divadla
Materiály: zbytkový materiál z výroby ve spolupráci s Polstrin Design s.r.o.
Ruční výroba: v prostorách obuvnických laboratoří Centra výzkumu obouvání při Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně
Speciální poděkování: Werichova vila, Jiří Pospíšil, České centrum v Miláně, Simona Calboli,
Michal Vaníček, Olga Egler, Tomáš Dvořák, Lucia Hurbaničová, Michaela Koreňová, Eva Klabalová, Hana Vojtová, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně

 

X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Uživatelská data
Personalizace reklam
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.